torsdag 29 augusti 2013

En underbar vecka på Gotland...

Hundutställning i dagarna tre var det som lockade oss till Gotland denna gång, men vi var kloka och lade till ett par dagar före och efter och fick på det viset en helt fantastisk vecka på denna underbara ö. När vi var här senast (för tre år sedan) ägnade vi oss mest åt att utforska Visby och då främst innanför ringmuren... den här gången skulle vi se mer av ön hade vi bestämt.

Vi började med att direkt vi kommit av färjan köra upp mot Fårö... vi insåg snabbt att det går fort att förflytta sig på ön även om man tar småvägarna så vi hann faktiskt upp till Fårö medans solen sken. Vi måste ju naturligtvis se rauk-området på västra sidan så vi startade med Digerhuvud. En fascinerande natur med karga klippor och raukar så långt ögat kunde se!

Vi fortsatte sedan längre upp på den västra sidan och stannade till vid Helgumannens fiskeläger. Här passade vi på att fixa mat till både oss och hundarna så solen hann sjunka lite längre ner mot horisonten. Det gjorde inte så mycket utan innebar enbart att det blev lite mer spännande skuggor vid fotograferingen.

På vår väg tillbaka till Fårösund passerade vi en gammal genuin Gotlands gård. Så här har det sett ut sedan hundratas år tillbaka på Bogdans gård, Fårö... Bogdans består av två parter varav denna del är från 1788!!

Vi tog nattläger strax utanför Förösund för att sedan morgonen därpå fortsätta ned utefter östra sidan. Vi passerade Slite och var naturligtvis "tvungna" att stanna till vid kalkstensbrottet. En inte fullt så vacker del av den gotländska naturen!

Jag har alltid varit fascinerad av kyrkor och gamla gravplatser så på vår väg söderut stannade vi till vid Gothems kyrka så att jag fick ta en titt. Den här kyrkan är en av Gotlands största, den är från 1200-talet med ett torn som höjdes på 1300-talet. Inne i kyrkan finns den lite speciella altaruppsatsen som uppfördes 1689.
Vid ingången till kyrkogården finns lämningar av en gammal kastal (befäst kastell)... man kan se den till vänster om kyrkan.

Vi fortsatte vår färd och vände sedan snett tillbaka till Visby. Vi slog läger utanför utställningsplatsen där vi bodde tillsammans med andra likasinnade i tre nätter. Hur det gick på utställningarna får ni läsa om på hemsidan under nyheter.

Så snart utställningen var slut på måndagen satte vi oss i bilen och körde söderut till Hoburgen. Ännu ett märkligt stycke natur med fossiler som är flera miljoner år gamla...

Hmmm... det verkar vara nåt riktigt intressant som AnnMari och Janne har hittat...

En fossil... som naturligtvis fick ligga kvar...

Vi förflyttade oss från Hoburgen längs med östkusten uppåt passerade Holmhällar och hamnade på en udde utanför en liten gästhamn vid namn Vändburg. Här slog vi läger för natten, men innan vi drog ner rullgardinen fick hundarna springa på stranden vilket var mycket uppskattat... tyvärr låg kameran kvar i bilen!

Tisdagmorgon och avfärd uppåt igen, vad jag glömt att säga är att vi stannade till vid så många loppisar vi kunde hitta på vår färd över ön. AnnMari jagar får till sin samling och jag tittar mest av nyfikenhet. Men så... där stod de... ett par tennljustakar designade Sigvard Bernadotte (GAB) från 1984 som jag inte kunde motstå! 40 kr för paret får nog betraktas som ett fynd!!!

Vi följde en skylt där det stod "Nyrökta flundror"... mmmm, det skulle vara gott! Men vi hittade dock aldrig försäljningsstället utan plötsligt befann vi oss utanför en mycket vacker kyrka - Garda kyrka - som naturligtvis måste få ett besök. Kyrkan betraktas som en av Gotlands vackraste, den uppfördes på 1100-talet och det nuvarande tornet är från 1200-talet. Inne i kyrkan finns målningar från 1100-talet bevarade. Även triumfkrucifixet och dopfunten är från den tiden.

Ytterligare några loppisar och hantverksbodar fick besök på vägen upp mot Visby. Sista natten tillbringade vi, helt oglamoröst, på parkeringen vid färjelägret. Det var lika bara att vara på plats då båten skull gå redan 07.05 på onsdagsmorgonen.

Avslutar med några bilder som får representera hur de fyrbenta tillbringade tiden i husbilen...

Så var då vårt gotlandsäventyr slut för i år... jag längtar redan tillbaka!!!