tisdag 9 april 2013

Årets första LC-prov, löpande tikar och snart avresa....

I helgen som gått var det så dags för årets första LC-prov, och som vi har längtat till den dagen! Denna långa snörika vinter har ju satt stopp för allt vad träningar heter och det märktes tydligt då våra normalt så konditionsstarka hundar inte riktigt orkade hela 2 x 750 meter! I sådana här lägen har naturligtvis hundar som bor i södra delen av landet ett stort försprång. Men någon ska ju också komma sist...
Våra galgo español tog hand om de tre sista platserna och sprang så pass dåligt, och då menar jag inte enbart kondtionsmässigt, att vi på stående fot beslöt att dra dem från EM:et i Tyskland i juni! Det blir första året sedan 2008 som vi inte deltar på EM... t o m landslagskaptenen noterade detta, men förhoppningsvis kan vi komma igen till 2015 då EM går i Finland. 2014 hade vi i alla fall inte tänkt att delta då vi tycker att Italien är för långt bort.

Hot Isle kommer i alla fall att vara representerat nere i Tyskland då flera av våra sålda GE:s kommer att vara på plats... Multi Ch Hot Isle Arsenio, LCCh Hot Isle Arcelia, LCCH Hot Isle Amalsinda, Ch LCCh Hot Isle Basileo och Ch Hot Isle Cebrian. Två av dessa gjorde även mycket bra ifrån sig på provet i Sjöbo med Arsenio "Neo" på andra plats och Amalsinda "Malva" på tredje plats!

Det stora glädjeämnet denna helg var "Jessa" SE NO DK NORD LCCH Hot Isle Jalessa... hon sprang säkert och starkt som vanligt och vann bland tikarna! Ett stort GRATTIS till hennes ägare Helena och Anders!

Den fina bilden på Jessa och Helena är tagen av Monica Edvinsson, kennel McTools.

Löpande tikar...
På vägen ner till Sjöbo satt AnnMari och jag och beklagade oss över att ingen av våra galgo español tikar börjat att löpa... det är så tråkigt att hela tiden behöva säga till presumtiva valpköpare att det inte har blivit något löp ännu... MEN... på kvällen den 5/4 så satte Angelita igång att löpa, äntligen... som vi har väntat!!! Så i slutet av nästa vecka kommer hon att åka på besök till vackre Alcazar... hoppas, hoppas att de får till någon bra parning!!!


Angelita - vinner BIS på Galgoklubbens special i Tånga Hed 2011


Alcazare, som hittills har visat sig vara en mycket bra avelshane med både springsäkra och vackra barn!

Och inte nog med det... dagen efter den 6/4 började även Mynta att löpa... parning eller inte parning det var ju frågan? Två kullar i princip samtidigt... efter lite fundering och diskussion beslutade vi oss för att även para Mynta. Mer information om den kullen kommer då parningen är gjord!


Mynta - BIR BIG-2 Norrköping 2012 - foto Ulla Jonsson

Snart avresa...
På lördag är det dags för avresa mot Spanien... tiden bara rusar iväg! Tillståndet från Jordbruksverket kom igår, buren anländer till Stockholm på fredag och avlämnas på Arlanda på lördag... Utlovat sol och 22-23 grader varmt i Bilbao... allt tillsammans låter som en bra resa!!!

1 kommentar:

Tant Olga sa...

Många galgovalpar kan det bli! Så underbart och jag kan tänka mig att många har väntat länge! Jag får bara hålla mig borta från er hemsida då det är dags! Provet på 2x750 meter verkar tufft att starta med den här våren. Jag har märkt att mina hundar har tunnat ur, särskilt Vajjan. Kylan har tagit så mycket energi så hon ser rent ynklig ut. Jag har därför börjat ge extra foder med mycket fett och kolhydrater som komplement till vanliga fodret som är proteinrikt. Jag tror dom behöver tillskott av mera enerigrikt foder för jag har inte ändrat på något när det gäller deras mat i vinter och vanligvis brukar båda mina whippets lägga på sig men inte detta år. Jag tror att södra delarna av Sverige har haft det varmare och därför har inte hundarna tappat av. Jag kan ha fel men det är vad jag tror. GRATTIS till Jalessa! Hon är en superstar – så stark och duktig!! Märta-Mai och jag kommer till Norberg för att prova formen och det ser vi fram emot. Stort lycka till med allt och ha en härlig tur till Barcelona! Kramar Märta-Mai och Olga