onsdag 17 april 2013

Resan till Spanien och nu är han här....

Min resa till Spanien började i lördags då vi åkte från Katrineholm till Arlanda... +1 grad och regn var ju inte det bästa resvädret precis... men vi satt ju i bilen så det gick ingen större nöd på oss. Framme på Arlanda skulle vi få flygburen levererad till oss, när den kom fick jag nästan hicka... DEN VAR SÅ LITEN!!!! Inte kunde väl 3 valpar få plats i den (jag skulle förutom de två hanarna ha med en kullsyster till Sverige)?? Men två timmar innan min avresa fanns ju inga andra alternativ än att jag tog buren med mig och hoppades på det bästa!

Första etappen var Arlanda - München, en resa på ca två timmar. I München skulle jag vänta ca 45 minuter och sedan kliva på ett annat plan som skulle ta mig till Bilbao.
En något suddig bild visar inflygningen över München...


Efter ett kort uppehåll i München där termometern visade +16 grader var det så dags att gå ombord på planet till Bilbao. En tripp som skulle ta ca två timmar den också.
När vi närmade oss Bilbao fick jag se Atlanten för första gången... vackert blå låg den under mig (tyvärr kan bilden tagen genom ett smutsigt fönster inte ge färgerna rättvisa!).


Klockan var 17.15 när jag landade i Bilbao... fick nästan en chock när jag gick ut ur terminalen +24 grader och SOL... helt underbart!! Ivan och Lorena mötte mig och på frågan om var jag först ville åka; till hotellet eller till valparna var ju det självklara svaret till valparna!

Det första möte med Baldomero - nu kallad Picasso - var omtumlande och jag var glad och lycklig (vilket kanske kan ses på bilden).


Jag försökte ta så många bilder som möjligt av valparna i full frihet, men det är ju inte helt enkelt att fånga dem på bild... en bild på mamma Lola blev det också. Hon är en fantastiskt glad och positiv hund som tycks älska allt och alla... precis ett sådant temperament som vi vill ha!





"Vakthunden" Lucas - en härligt glad hund som var helt övertygad om att vi kom dit enbart för hans skull...


Här är han - vår vackre Picasso... älskar hans långa kropp och utstrålning men hade velat ha en längre svans!

Barbate - nu kallad Dali - en vacker hane med ett fantastiskt huvud men kanske inte lika elegant som Picasso!

På kvällen gick vi på en lokal restaurang och åt Tapas... mmmm jättegott!!

Natten tillbringade jag på hotell El Ancla (Ankaret), ett helt OK hotell där jag ju trots allt bara skulle sova en natt.
Utsikten från mitt rum ner på innergården, taget genom fönstret utan blixt.

Sängen var ok om än lite kort...

På söndagsmorgonen blev jag hämtad vid hotellet vid 9-tiden. Vi åkte och hämtade upp valparna och sedan de två tikarna samt hanen Karim som skulle vara med på utställningen i Bilbao... ja, jag och valparna fick åka på utställning innan vi skulle avlämnas på flygplatsen. Helt annorlunda än här i Sverige där man absolut inte får ta med så unga valpar.




Klockan 12 skulle vi åka till flygplatsen, men vi blev lite försenade så klockan hade hunnit bli 12.15 när vi gick ut till bilen. Och vad fick vi se... ja, bilen var felparkerad och skulle precis bogseras bort av polis och bärgare!!! Ivan lyckades prata till sig att han "bara" skulle få böter för felparkeringen och slippa få bilen bortforslad... puh, det var lite nervöst där ett tag!!
Jag och valparna blev avsläppta utanför terminalen och Ivan vände tillbaka till utställningen. Nu nalkades sanningens minut - skulle buren bli godkänd? Efter en lång stund, men säkert 6-8 olika personer inblandade och efter att de mätt buren fick jag OK. Jag kunde gå och betala samt få valparna incheckade på planet. Många SMS skickades till Sverige och Finland!
När vi landat i Frankfurt för byte av plan gick jag till informationsdisken för att försäkra mig om att allt var bra med valparna. Efter ett lugnande besked kunde jag så fördriva de två timmar jag hade på mig tills planet mot Arlanda skulle lyfta. Men varje gång det plingade till i högtalarna förväntade jag mig att de skulle ropa på mig.
Så, äntligen, kunde jag gå ombord för att åka sist etappen hem till Sverige igen... denna gång var det SAS som jag skulle flyga med alla tre etapperna tidigare var med Lufthansa. Det största skillnaden var att nu fick man allt betala om man ville ha något att äta eller dricka, på Lufthansas plan var allt gratis!

När vi landat på Arlanda gick jag till informationen för att ta reda på var valparna skulle komma. Fick då veta att buren skulle tillbaka till Frankfurt vilket jag förnekade då jag haft buren med mig från Sverige! Så kom då äntligen valparna - i en jättestor bur som definitivt inte var den jag lastade in i Bilbao!!! SAS personalen i Frankfurt hade inte godkänt "min" bur utan flyttat över dem i en större bur! Buren som jag checkat in kom på bagagebandet. Eftersom den stora buren skulle tillbaka till Frankfurt fick jag efter lite diskussion med personalen flytta över dem i den lilla buren igen. Att jag fick OK på att göra detta berodde på att jag kunde lova att de direkt efter tullen skulle lämna buren. Kollen i tullen gick smidigt och snart kunde jag rulla ut i vänthallen och bli mottagen av de väntande ägarna!
Solveig, Anette och AnnMari väntar otåligt på att dörrarna ska öppnas...

Så äntligen... här kommer vi!

Mervi är först framme...

Annmari och Picasso...

Mervi och Dali...

Eva-Mari och Niña...


Hemma på Bronäs välkomnades Picasso av whippetgänget och galgo español tanterna... Han har ett fantastiskt temperament och inget är konstigt eller otäckt... jag bara älskar den lille killen!!




Inga kommentarer: