tisdag 16 oktober 2012

En sån helg...

men det mesta positivt ändå!!!

I lördags körde Bråvikens VKLC sitt KM 2012. 60 hundar var anmälda, några kom inte men de som kom gjorde bra ifrån sig och stämningen var på topp. Domare för dagen var Magnus Berglund och Lena Blomander... de skötte sin uppgift med den äran tycker jag! Vi hade flera hundar uppfödda och/eller ägda av oss som deltog, dessutom startade jag Lena och Lasses 4 hundar... ett stundom riktigt svettigt jobb!

Följande bilder är alla tagna av Hilda Eriksson.

Måste börja med den mest galna hund jag någonsin startat... Tjejen är en mild västanfläkt i jämförelse... galna, skrikande lilla Sonja! En underbar liten varelse men med väldigt mycket egen vilja! Eftersom även husse tjänstgjorde på fältet lovade jag att starta henne... vi var två man som fick hjälpas åt att sätta på munkorgen, inte lätt med en skrikande och sprattlande hund. Precis innan starten skulle gå lyckades hon få av den igen... nu behövdes det tre personer för att få på den igen!!


Sonja med husse Lasse vid prisutdelningen.


Gröngöling whippet vanns av "Nike" - Hot Isle Nicorana - hon testade även att springa licenslopp men blev lite för ivrig så det blev inte godkänt tyvärr!


Licens whippet vanns av "Sessan" Magic Colour Pure Gold - men på hedrande andra plats hittar vi Nizette, syster till ovan nämnda Nike. Trea var TwyBorn Blushing Princess och på fjärde plats återfanns "Molly" Wolf Tone Miss Hot Island. Även Märta-Mai gjorde ett fint lopp men hamnade utanför prispallen... Noddy tyckte nog mest att det vara kul att springa, att följa trasan var inte så viktigt, men nån ska ju vara sist också!


Vinnande veteran whippet blev Gandalf, nästan 10 år gammal, pappa till Nike och Nizette. Gandalf är även pappa till de valpar som vi har till salu.


Gröngöling galgo español vanns av "Wåfflan" Hot Isle Conceptión. Wåfflan sprang även senare på dagen ett godkänt licenslopp tillsammans med Cion.


5 licensierade galgo español kom till start och vann gjorde Cion (hmmm... svart hund mot svart bakgrund... hon står i alla fall där), bra gjort med tanke på att hennes valpar är bara 12 veckor gamla! Tvåa var Magic Blues Alvin Lee, trea Riki, fyra Kexet och femma Adde.


Vinnande veteran galgo español var Nova snart 11½ år gammal! Hon fullständigt älskade att få vara med på fältet igen!

Konstiga samtal...

23.15 på lördags natten pep min telefon... ett SMS från ägaren till Pirouette som undrade om vi kunde ta tillbaka henne!!! Självklart svarade jag när vill ni komma? På söndag kväll kl 18 blev svaret... de kom 23.15... jisses!!!! Med facit i hand borde vi ju naturligtvis inte sålt till henne från första början! Har även idag fått höra att hon "drabbat" andra uppfödare...

Ja ja... åter till i lördags natt... jag hann precis somna igen då telefonen ringde!!!! En man sa att han ringde på vår annons om whippetvalpar. Nu sa jag, det är ju mitt i natten varpå han frågade om jag var upptagen... nej, svarade jag men jag sov!!! Jaha, fick jag till svar, men kan du berätta lite om dem... mitt svar var ja, om du ringer i morgon... vilket han naturligtvis aldrig gjorde...

Det här är baksidan med att vara uppfödare!

Söndag - SvVK utställning i Enköping

Tidigt söndag morgon åkte jag till Enköping för att ställa ut Ganza och Molly på SvVK/ö:s höstutställning. Det skulle bli Ganzas andra utställning och naturligtvis var jag spänd på hur hon skulle hävda sig mot de andra valparna och vad den engelska domaren skulle tycka om henne. Det var 7 valpar i hennes klass och när domaren hade känt och klämt på alla 7 så pekade hon på mig och Ganza och sa att hon var nummer 1... Ganza vann alltså klassen med HP. Molly kom 3a i bruksklassen men CK:t uteblev den här dagen.

Ganza fick en helt fantastisk kritik - kolla här:
"Lemon/brindle 5 month. Exquisit head and expression. Elegantly arched neck flowing into korrect topline. Well angulated fore and after. Good spring of rib, dept of brisket and infill. Correct bone and feet. Moved well. I like this puppy very much."

En lång väntan tog vid innan finalerna började... men lilla Ganza placerade sig som BIS-4 baby valp... andra gången hon ställs ut och andra placeringen i en BIS final. Gissa om vi är stolta över vår prinsessa!!!


Ganza placerad som BIS-4 baby valp.

Med på utställningen var också "Nike" Hot Isle Nicorana - hon fick CK, vann juniorklassen och blev BIR-junior samt senare även BIS-2 junior! Hon är alltså både vacker och snabb (vann ju även gröngölingsklassen på KM:et på lördagen).


Vi har fortfarande whippetvalpar till salu...

Det finns tre härliga pojkar och en sprallig tik till salu...


Pacific - "Paci"


Palladium - "Palle"


Pantaloon - "Lonny"


Pirouette - "Ettan"

Spännade...

Har ytterligare en spännande sak att berätta... kolla in i morgon :-)

1 kommentar:

Tant Olga sa...

Tur att det mestadels är framsida att vara uppfödare. tur att "Ettan" fick komma hem så snabbt ändå. Hon är värd ett bra hem precis som alla valpar och vuxna hundar. Undras vad du har för spännande att berätta om? Grattis till utställnings och KM-framgångarna! Kramar till er alla från Olga och Märta-Mai