måndag 1 oktober 2012

En händelserik söndag...

Den senaste tiden har 5 hönor hos AnnMari fallit offer för räven... naturens gång kan man tycka men nåt måste vara fel då räven kommer in på gårdsplanen mitt på dagen trots att hundarna är ute!

Igår (söndag) dök den upp igen, trots folk i maskinhallen och hundar i trädgården kommer den lugnt gående på vägen med destination hönsen... jag och AnnMari var ute i trädgåden tillsammans med Molly och Nizette. Vi tänkte springa ut och jaga bort räven men när vi öppnade grinden var det två whippetfröknar som var snabbare... ut for Molly och Nizette.

Räven joggade ner bakom stallet och kom travande mot mig, då jag såg den på 5-6 meters håll syntes det tydligt att den vara skabbangripen, usch och tvi (och stackars räv)! Den joggade i sakta mak ut i hästhagen men nu kom även Molly och Nizette efter, och de joggade inte!! De visade snabbt att de två arbetade tillsammans och "ställde" räven som inte kunde göra annat än att stå och morra och hugga åt dem. Tack och lov försökte de inte bita varandra, varken räven hundarna eller hundarna räven. AnnMari gjorde ett försök att jaga bort räven och få tag i hundarna... det gick väl så där tycker jag... hon fick i alla fall tag i Nizette och med bara en whippet jagande efter kunde räven ta sig ut ur hagen. Men tro inte att Molly nöjde sig med det, nejdå trots elstängsel (som hon normalt undviker för det gör ONT) så drog hon efter upp i skogen. Att försöka ropa på henne var helt meningslöst!!!

Vi stoppade in Nizette i trädgåden och gav oss ut på Molly-jakt, jag och AnnMari. AnnMari gick upp i skogen och jag höll mig nere i hagarna och då kommer Molly farande nästan rakt mot mig... flåsig, våt, lerig men helt oskadd och INTE blodig... räven hade kommit undan tack och lov! Kopplade upp henne och ropade tillbaka AnnMari.

Nu kom vi att tänka på att det var en "skabbräv" - vi stoppade de två rymmarna i duschen och skrubbade dem med "lus-schampo" - vet inte om det hjälper men om det fanns några kvalster i pälsen hoppas jag att de försvann, det var det bästa vi kunde göra i alla fall!

Söndagen slutade lite lugnare men valptittare (samma person som skulle kommit förra söndagen) och hon bestämde sig för lilla Pirouette. Hon hämtar henne nästa måndag på grund av en inplanerad utlandsresa den här veckan.

Det hastigt påkomna "valptittar-besöket" innebar att den planerade utställningen i Eskilstuna för Ganzas del fick lov att ställas in. Nu blir det istället SvVK Enköping den 14/10 som blir hennes nästa utställning. PM:et kom idag och det är hela 12 tikvalpar anmälda, jag vet dock inte hur många av dessa som går tillsammans med Ganza i baby-klassen. Jätteskoj och spännande ska det i alla fall bli.

Vi passade även på att ta nya bilder på de tre återstående valparna - tre härliga pojkar som fortfarande är till salu.


Pacific "Paci" - en härlig liten kille som jag tror har möjlighet att lysa upp tillvaron för vem som helst. Han är mjuk och tuff på samma gång och han älskar att jaga runt i trädgården. Han har båda sina testiklar på plats.


Palladium "Palle" - den största av grabbarna. Han låter sig inte störas av någonting, en cool kille som jag tror skulle passa mycket bra i en familj där det händer "saker". Han har också båda sina testiklar på plats.


Pantaloon "Lonny" - mammas pojke "jag ligger här och väntar tills ni ropar på mig". En kille som har utvecklats hela tiden och som bara blir bättre och bättre. Även han har sina testiklar på plats.

Vi söker en delägare/halvfodervärd till Pacific eller Pantaloon - intresserad? Hör av dig till oss!

Inga kommentarer: